„Měli to tam hrozně pěkně udělaný a nic bych nepředělávala,“ napsala Natálie. Co měla Natálie na mysli? Začněme pěkně popořádku. Nejprve 9.B a následně 9.A se vypravila na exkurzi do Pardubic. V Machoňově pasáži jsme navštívili Institut Paměti národa (IPN).
„Z prvního pohledu, co jsme vešli do budovy, jsem nebyla úplně nadšená,“ varuje Edita. „Po příchodu jsme se rozdělili na dvě skupiny, v našem případě na holky a kluky,“ popisuje Veronika a prozrazuje i některé z informací, které se dozvěděla: „My dívky jsme jako první část šly na část s prezentací. Byla tam moc milá paní, která nám vyprávěla, jak to tehdy (za 2. světové války) bylo s parašutisty… jak jeden z nich utekl před gestapem bos několik kilometrů… ukazovaly jsme si, jaké používali šifry a dokonce jsme si podobné šifry zkusily vyluštit.“ „Bylo to tam zajímavé a dozvěděly jsme se tam dost informací o komunistickém odboji,“ zhodnotila Mariana výkon redaktorky publicistiky Českého rozhlasu v Pardubicích a externí lektorky IPN.
„Pak jsme šly do sklepa a tam jsme dostaly sluchátka a tablety a mobily,“ doplnila Iva a pokračuje její spolužačka Anna: „Zde na nás čekala interaktivní prohlídka… musely jsme hledat určitá stanoviště, na kterých nás čekaly úkoly.“ „Snažily jsme se podle receptu Jaryny Machové zfalšovat nákazu žloutenky,“ uvádí příklad Tereza. U Lukáše byly pocity nejednoznačné: „Něco mě bavilo a něco ne. Třeba, když jsme poznávali, co je v krabici, byla tam zbraň, pouta…“ Martinem podtrženo, sečteno: „měli to tam hodně moderní a všechno fungovalo skvěle.“ Snad pro uklidnění rodičů by se mělo doplnit, že tím měl Martin na mysli expozici a ne funkční zbraně. „Poté co jsme se rozloučili, jsme se stavili cestou do mekáče,“ návdavkem doplňuje pro úplnost Edita, aby nebylo pochyb, co bylo pro deváťáky dalším vrcholem celého programu.
Zš a Mš Častolovice