Reakce našich žáků:
Přednáška vojáků
Ve středu 9. 11. k nám do školy přijeli vojáci. Každá třída se postupně prostřídala od té nejmenší až po nás deváťáky. Vojáci se nás rychle ujali. Hned začali křičet: „Pozor!“ My jsme se hbitě vyrovnali do dvou řad. Museli jsme tak stát v pozoru zhruba deset minut, což nebylo lehké, ale všichni to zvládli. Zatímco my byli v pozoru a bedlivě poslouchali vojáka, jak představuje sebe i další dva pomocníky, naše učitelky nás fotily. Voják nám poté líčil, jak to bude probíhat dál. Rozdělili nás do třech skupin. Nejprve nikdo nevěděl proč, poté jsme se ale dozvěděli, že se budeme střídat na třech stanovištích. Já a moje skupina ze začátku byla u vojáka, který nám vysvětloval, jak zastavit krvácení, což se mi zdálo velmi užitečné. Po 15 minutách jsme toto stanoviště opustili a přemístili jsme se na další. Na druhém stanovišti nám další voják vyprávěl a ukazoval, jak se chránit před nějakým plynem nebo radiací, nejvíce se mně líbilo, že jsme si ochranné věci mohli zkusit. 15 minut uběhlo jako voda a nás čekalo stanoviště poslední, na kterém nám třetí voják představoval zbraně, nože, granáty, náboje, miny a barvu na obličej, která jim pomůže více splývat s okolím. Zase jako na předchozím stanovišti jsme si vše mohli vzít na sebe a obtěžkat si dané věci. Fenoménem ale byly barvy na obličej. Konec, přednáška utekla jako voda a my jsme se museli s vojáky rozloučit. Moc se mi to líbilo a dozvěděl jsem se tam spoustu zajímavých a potřebných informací.
VD, 9. A
Vojenská lekce
Na začátku nás postavili do dvou řad. Muž se představil a hovořil o tom, jaké hodnosti mohou mít policie a armáda a jak to vypadá na jejich oblečení. Poté jsme byli rozděleni do třech skupin.
Začali nám vyprávět o zbraních a převlecích a také o přilbách. Všem řekl, kde správně aplikovat převleky a jakou barvu. To znamená, že zelenou na světlých oblastech obličeje, jako je čelo a tváře. Hnědá pod oči a na nos. A naučil nás, jak správně nosit helmu a neprůstřelnou vestu.
Vojenský zdravotník. Pro tuto profesi je prý možné absolvovat jen krátké kurzy a už může začít pracovat. Ukázal a řekl nám, jak rychle zachránit život sobě i ostatním se zraněními. Ukázal nám samostahovací obvaz, který dokáže nohu dobře stáhnout. Pokud rána zasáhne nohu nebo ruku, zablokuje přívod krve a nezemřete, ale je možné, že vám nohu amputují. Ukázal také, jak obvazovat ránu na krku, že k tomu je nutné zvednout ruku a co dělat, když člověk nemůže dýchat a kde mu propíchnout otvor, aby dýchat mohl.
Pak nám jiný voják řekl o nebezpečí, které může nastat během války. Řekl, že si s sebou musíme vzít peníze, doklady a šperky. Také ukázal, co se nosí, když přijde chemická válka. A pak lekce skončila.
Dojmy byly příjemné, informace zajímavé, hlavně o tom, jak zachránit člověka, o tom, co dělat, kdyby vypukla válka. Vojáci byli také přátelští. Bylo to i trochu smutné z nostalgie.
MD, 8. A
žákyně z Ukrajiny